Waarom wilde je in contact komen met een energiecoach?

Ilvarette vertelt: “Ik ben heel bewust bezig met wat ik verbruik. Het is niet vanzelfsprekend wat we allemaal hebben. Daarom vind ik het belangrijk om bewust te leven. Ik laat bijvoorbeeld de kraan niet te lang open staan om water te besparen.”

Ze gaat verder: “Ik heb in mijn vorige woning ook al eens bezoek gehad van een energiecoach. Ik wist dus al wel waar ik op moest letten. Tijdens de buurtbijeenkomst kwam Dick langs. Ik wilde van hem weten of ik nog steeds goed bezig was, en of hij me nog nieuwe dingen kon leren. Hij bood toen aan om langs te komen, dus heb ik een afspraak gemaakt.”

Hoe vond je het gesprek met de energiecoach?

“Heel goed, ik was blij om te zien dat ik goed bezig ben. Mijn verbruik is nog steeds laag.” Over Dick is Ilvarette ook positief: “Hij heeft me duidelijk uitgelegd waar mijn verbruik het hoogst is. Dat had hij ook al op de bijeenkomst laten zien. Jammer dat er zo weinig mensen waren die daar ook interesse in hadden. Het is juist handig om te weten waar je nog kunt besparen.”

Je hebt ook de Energiebox gekregen. Kun je daar iets meer over vertellen?

“In de Energiebox krijg je informatie over je energieverbruik. Er zitten ook allerlei producten in waarmee je energie kunt besparen. Het was voor mij een verrassing dat ik de doos kreeg. De energiecoach nam hem voor me mee, omdat ik een afspraak had gemaakt.”

Ilvarette was blij verrast met de inhoud: “In de Energiebox zaten bijvoorbeeld een stekkerschakelaar, een koelkastthermometer en een douchetimer. De stekkerschakelaar gebruik ik bij mijn fornuis. Normaal stond dat op stand-by, nu kan hij echt uit. Omdat ik het zo handig vond, heb ik er ook een voor mijn wasmachine gekocht. Voorheen moest ik altijd de stekker uit het stopcontact halen. Nu hoeft dat niet meer!”

Ze vertelt verder: “Met de koelkastthermometer houd ik in de gaten of mijn koelkast en diepvries goed staan ingesteld. De douchetimer was vooral handig voor mijn drie kinderen. Zij weten nu precies hoe lang ze nog kunnen douchen. Ze hebben de timer zelfs zo vaak gebruikt dat hij al stuk is.” 

Wat vind je van de initiatieven van de gemeente om Capelle duurzamer te maken?

“Het is goed dat de gemeente energiecoaches inzet”, vindt Ilvarette. “Ze leren je dat het mogelijk is om te besparen op je energiekosten, en dat je ook minder water kunt verbruiken. Veel mensen weten daar weinig vanaf. De gemeente zou nog wel meer informatie kunnen geven over andere maatregelen. Bijvoorbeeld voor als je in een oud, tochtig huis woont. Bewoners willen dan graag weten wat ze kunnen doen, merkte ik op de buurtbijeenkomst.”

Heb je nog tips voor andere Capellenaren?

Ilvarette: “Nodig allemaal een coach uit! Je hebt er echt iets aan. Het is bovendien gratis, dus voor iedereen beschikbaar. De tips die je krijgt zijn nuttig en je wordt je bewuster van hoe je leeft. Maar begin vooral met kleine dingen. Veel mensen laten stekkers in het stopcontact zitten. Ik zou zeggen: haal ze eruit! Het is niet veel, maar je bespaart er toch energie mee. Alle beetjes helpen!”

Vanwege de huidige maatregelen werken de energiecoaches met video- en telefonische gesprekken. Heb je liever een huisbezoek van een energiecoach op een later moment? Ga dan naar https://www.capelle.energiebox.org/ of bel naar 06-11113301. Zodra het weer mogelijk is, plannen ze direct een afspraak met je in.